Jak se stát copywriterem?

V naší copyporadně přistálo v poslední době hned několik podobných dotazů, a to na naprosto zásadní téma: Jak se můžu stát copywriterem? Kde a jak mám začít? Jak získám reference a vydělám svou první copywriterskou korunu? Chceme uspokojit poptávku, a proto vám představíme hned několik cest, jak více či méně elegantně vplujete do komunity copywriterů. Čerpáme přitom ze zkušeností celého našeho copytýmu.

Praxe v agenturě: sázka na jistotu

Jednou z nejjistějších cest k nastartování úspěšné kariéry copywritera je práce v reklamní nebo marketingové agentuře. Porozhlédněte se pro pracovních nabídkách na pozici Junior Copywriter, které najdete buď na klasických pracovních serverech, nebo přímo na stránkách jednotlivých agentur. Můžete se přihlásit i do specializovaných skupin na Facebooku, jako je např. Práce v reklamě, kam agentury často umisťují své poptávky. Pokud na FB visíte od rána do večera, alespoň vám nic neunikne.

Když si vás agentura vezme pod svá ochranná křídla, začne sice dřina, ale za poměrně krátkou dobu nasajete důležité know-how a vypilujete své copy. Zároveň zjistíte, jaké to je psát v časovém presu na rozličná témata a jak plnit zadání široké škály klientů. Prospěšná vám bude i krátká, byť neplacená, stáž. Navážete kontakty v reklamním byznysu, a když se osvědčíte jako talentovaný a spolehlivý psavec, zakázka si vás vždycky najde i dávno poté, co jste přešel na volnou nohu.

Vlastní blog: běh na dlouhou trať

Jasnou cestou, jak začít, je také založení vlastního blogu. Získáte svůj výhradní prostor, kde můžete v plné parádě ukázat, co ve vás dřímá. Pokud svým blogem zaujmete čtenáře, přilákáte spoustu návštěvníků, nebo napíšete o tématech zajímavých pro vaše potenciální klienty (např. recenze výrobků), můžete si profi blogováním či blogováním na zakázku i slušně vydělat.

Pravděpodobnější variantou ovšem bude jen postupný nárůst čtenářstva a vy tedy budete muset vytrvale přicházet se zajímavými tématy, články a obsahem, který vás zviditelní. Při nejhorším vám blog, nebo osobní stránka může sloužit alespoň jako portfolio k prezentaci referencí, nebo jako kontaktní platforma pro poptávky od copychtivých klientů.

Webtrhy: jen pro silné žaludky

Další možnost, jak začít s copywritingem, nabízí přihlášení na různá marketingová web tržiště, kde vyvěsíte nabídku svých služeb a čekáte na reakce. Doporučujeme vybírat obezřetně – vyhněte se pochybným tržištím, kde nabízejí podvodníci garanci pozic ve vyhledávačích, nebo zoufalí studenti sepsání normostrany za 50 Kč. Volte sofistikovanější portály typu easytask.cz, nebo se zaregistrujte na portálu navolnenoze.cz. Defilování na pochybných serverech vám totiž později už nikdo neodpáře a seriózní copywriterské komunitě budete k smíchu.

Pokud sháníte reference stůj co stůj, nespoléhejte na to, že je nasbíráte právě na webových tržištích – buď půjde o laciné PR články, které ani nestojí za řeč, nebo o témata a brandy, které nejsou příliš sexy. Třeba se za ně dokonce budete stydět. Oslovte proto raději své známé nebo firmy, jejichž práce s obsahem se vám líbí, a nabídněte jim např. textaci webové stránky zdarma výměnou za referenci.

Inspirace od nejlepších: cesta pro sólisty

Poslední variantou, kterou vám doporučíme, a jež je kompatibilní se všem předchozími radami, je inspirovat se těmi nejlepšími v oboru – vaší budoucí konkurencí. Najděte si copywritera, který to má podle vás v malíku, a jděte po jeho stopách. Jak začínal on? Jaký typ obsahu vytváří? Kde bere inspiraci? Najděte si svého mentora, naučte se od něj co nejvíc a nakonec nezapomeňte do magického mixu, který dělá skvělého copywritera, přidat i kus sebe. Pilujte všeobecný rozhled, učte se gramatiku a sledujte nejnovější trendy. Tohle přece musí vyjít!

Bojíš se udělat první krok? Navštiv naše školení copywritingu pro veřejnost, kde ti lektorka z H1.cz osobně poradí, jak udělat s copy díru do světa.

Nebojíš se ničeho? Pojďte psát k nám. Na Zanechstopu.cz pravidelně zveřejňujeme seznam volných copy pozic. Žádná tam nevisí? Napiš nám, co bys rád dělal a proč zrovna ty jsi ten pravý! Věřím, že najdeme společnou řeč.